Als je naar Spanje verhuist en er dus resident wordt, ben je verplicht om het voertuig ook effectief in Spanje in te schrijven. Je hebt dan twee opties: of je koopt een auto in Spanje zelf, of je voert jouw auto vanuit België/Nederland in. Daar zijn uiteraard wel enkele voorwaarden en kosten aan verbonden.
WANNEER MOET IK MIJN VOERTUIG MET EEN SPAANSE NUMMERPLAAT LATEN INSCHRIJVEN?
Als je definitief naar Spanje verhuist en dus Spaanse resident wordt, ben je verplicht je wagen in Spanje in te schrijven. Als resident is het verboden om met een buitenlandse nummerplaat rond te rijden. In principe mag je maximaal drie maanden met een buitenlandse nummerplaat in een ander land rijden. Dus als je ingezetene bent in Spanje en af en toe een paar weken in België of Nederland doorbrengt, is er niets aan de hand. Als je echter langer dan drie maanden achter elkaar in Nederland of welk ander land dan ook met een Spaanse nummerplaat rondrijdt, kan je problemen krijgen en kan die overheid eisen dat je daar alsnog wegenbelasting betaalt.
Niet-residenten die langer dan drie opeenvolgende maanden in Spanje verblijven moeten hun wagen ook inschrijven in Spanje, op voorwaarde dat ze daar een woning hebben of een langdurig huurcontract op hun naam hebben staan. Je kan in Spanje een auto kopen, met de intentie om daarmee in Spanje te rijden of gedurende korte vakanties buiten Spanje. Als je als voorbeeld met die auto in Nederland wilt rijden, dan dien je daar speciale toestemming voor te vragen, genaamd: ‘vrijstelling BPM en MRB kortstondig gebruik’. Deze vrijstelling is voor een periode van maximaal twee weken.
Als toerist of tweede verblijver mag je met een niet-Spaanse nummerplaat gedurende 182 dagen per kalenderjaar rondrijden op de Spaanse wegen. Als je dus niet van plan bent om te verhuizen naar Spanje, is een Belgische nummerplaat in orde. Als er evenwel vermoedens zijn dat je langer dan 182 dagen per jaar in Spanje rondrijdt met een Belgische nummerplaat, kan de Spaanse politie de wagen in beslag nemen. Ook is het mogelijk dat je verzekering dan niet meer geldig is. Dit omdat de verzekeringspolissen doorgaans niet voorzien dat je het hele jaar door in het buitenland rijdt.
Je kunt jouw auto meenemen naar Spanje als onderdeel van je verhuis. Wacht echter niet te lang! Binnen de 60 dagen na uitschrijving uit BE/NL moet je bij de Spaanse belastingdienst de aanvraag hebben ingediend. Ben je 1 dag te laat, dan moet je je auto importeren volgens de algemene regelgeving, dat betekent dat je dan geen vrijstelling van inschrijvingsbelasting geniet.
DOCUMENTEN
Om een Spaanse nummerplaat aan te vragen, dien je je te richten tot de Jefatura Provincial de Tráfico afhankelijk van je woonplaats. Zij zullen je om een aantal documenten vragen, dus zorg ervoor dat je op voorhand over de volgende documenten beschikt (origineel + kopie!):
- Jouw identiteitskaart of paspoort;
- Jouw NIE of groen certificaat van residentie;
- Een Certificado de Empadronamiento (bewijs van residentie);
- Het eigendomsbewijs van het voertuig (indien dit reeds op jouw naam staat ingeschreven), of de aankoopfactuur van de wagen waarop het BTW-nummer van de verkoper vermeld staat, of het contract van verkoop tussen particulieren. Deze documenten moeten naar het Spaans worden vertaald door een beëdigd vertaler;
- Het aanvraagformulier, te verkrijgen via de website van de Dirección General de Tráfico of bij de Jefatura de Tráfico;
- Het Certificado de características (gelijkvormigheidsattest) of Tarjeta de Inspección Técnica (technische-keuringsbewijs) met blauwe én roze kopie. Als je de wagen in Spanje hebt gekocht (nieuw/tweedehands), wordt dit er automatisch bijgeleverd; Importeer je je wagen vanuit je thuisland, dan moet je je auto laten keuren bij een garage van de Inspección de Vehículos (ITV). Zij zullen dan een Spaanse technische fiche voor jou opmaken.
- Bewijs van betaling of vrijstelling van de voertuigbelastingen. In Spanje zijn er drie soorten voertuigbelastingen:
- Impuesto de circulación sobre vehículos de tracción mecánica (gemeentelijke wegenbelasting). Deze betaal je de eerste keer in het belastingkantoor (Suma) van de Spaanse gemeente waar je woont, daarna kan je een domiciliëring opzetten. Aangezien dit een lokale bevoegdheid is, hangt het tarief af van plaats tot plaats en van het type voertuig.
- Impuesto de matriculación (registratiebelasting of inschrijvingstaks). Dit is een nationale belasting op ieder voertuig dat voor het eerst in Spanje wordt ingeschreven, nieuw of tweedehands. Wanneer je een wagen invoert vanuit België of Nederland, moet je deze belasting dus ook betalen, tenzij je onder de vrijstelling valt (zie volgende paragraaf). De registratiebelasting betaal je aan de Spaanse belastingdienst Hacienda en het tarief is afhankelijk van het model, het bouwjaar, de CO2-uitstoot en soort brandstof van je wagen. In het geval van een recente wagen met heel lage CO2-uitstoot, kan het zijn dat die registratiebelasting enorm laag is of gewoonweg wegvalt.
De registratiebelasting valt weg als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, namelijk:
- Je hebt de laatste twaalf maanden (of meer) buiten Spanje gewoond;
- Je bent al minstens zes maanden (voor emigratie) eigenaar van de wagen;
- Je hebt voordien altijd belastingen betaald op de wagen;
- De wagen heeft minstens 6000 km op de teller;
- Je verkoopt het voertuig niet binnen het jaar nadat je het naar Spanje hebt ingevoerd.
- Impuesto de Trasmisiones: Eventuele overdrachtsbelasting: Dit is een regionale belasting die enkel van toepassing is als je een tweedehands voertuig particulier aankoopt, zowel in Spanje als België of Nederland.
KOSTEN
Uiteraard zijn er enkele kosten waarmee je rekening moet houden wanneer je je auto invoert naar Spanje, afhankelijk van het (type) voertuig:
- Inschrijving van het voertuig bij de Jefatura Provincial de Tráfico: € 99,77 (2023)
- Technische keuring: De eerste keuring voor invoer is duurder dan de keuringen die later volgen. Reken op ongeveer 90 à 110 euro voor de eerste keuring, 40 à 50 euro voor de daaropvolgende.
- Gemeentelijke wegenbelasting: Afhankelijk per gemeente, maar reken op ongeveer € 50,00 per jaar (afhankelijk van jouw Auto)
- Registratiebelasting: Afhankelijk van de specificaties van jouw Auto, maar deze bedraagt ongeveer 12% van de waarde van je wagen. Stoot jouw auto minder dan 200 gram CO2/km uit, dan wordt dit percentage lager. Voor Auto’s die minder dan 120 gram CO2/km uitstoten, valt de registratiebelasting zelfs weg
- Eventuele overdrachtsbelasting: Afhankelijk van de specificaties van de Auto.
- Invoerrechten (Impuesto de matriculación): Deze hoef je niet te betalen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet:
- Je hebt voor je emigratie naar Spanje minstens 183 dagen in België/Nederland gewoond;
- Je bent al minstens zes maanden (voor je emigratie) eigenaar van de wagen;
- Je hebt altijd belastingen betaald op de wagen;
- Je verkoopt de Auto niet binnen het jaar nadat je die geregistreerd hebt in Spanje;
- Je vraagt je nummerplaat aan binnen de maand nadat je de wagen hebt ingevoerd in Spanje.
Indien je niet aan deze voorwaarden voldoet, zal je 7% Impuesto de matriculación moeten betalen op de factuurwaarde (bij nieuwe wagens) of actuele waarde (tweedehandswagens) van je voertuig.
- Eenmalige aanvraag van de nummerplaten
- De aanmaak van de nummerplaten kost ongeveer 20 euro voor twee exemplaren (voor en achter).
- De verzekering: Afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij, je leeftijd, hoe lang je je rijbewijs al hebt, frequentie van het gebruik van je wagen, bouwjaar, etc;
Als je deze stappen volgt en aan alle voorwaarden voldoet, zou het geen probleem mogen zijn om je wagen vanuit België of Nederland in te voeren. Je wagen in Spanje registreren is over het algemeen goedkoper dan in BE/NL door de lagere wegenbelasting en verzekeringspremies.
AUTOKEURING
Bij invoer van jouw auto in Spanje wordt de auto ongeacht de leeftijd verplicht gekeurd. De keuring moet bij een officieel keuringsstation ITV. Nieuwe auto´s worden na vier jaar voor de eerste keer gekeurd. Daarna vindt de keuring om de twee jaar plaats. Auto´s ouder dan 10 jaar moeten jaarlijks gekeurd worden.